Charakteristika ŠVP pro předškolní vzdělávání
Chceme v něm dítěti umožnit vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a tím získat reálný pohled a aktivní postoj k životu.
Vzdělávací záměr:
Rozvoj osobnosti dítěte, individuality, citového postoje vůči ostatním lidem, světu kolem nás, k práci, rodině, k přírodě, k sobě samému, k historii a k lidovým tradicím a zvykům.
- Našim dlouhodobým záměrem je rozvíjet řeč jako dorozumívací prostředek v sociální společnosti a prostředek k navazování vztahů.
- V dostatečné míře uplatňovat situační učení, založené na vytváření a využívání situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí tak, aby se dítě učilo dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebuje a lépe tak chápalo jejich smysl.
Cíl:
Náš ŠVP si klade za cíl dosáhnout u dětí klíčových kompetencí:
- k učení
- k řešení problémů
- komunikativních
- sociálních
- činnostních
Klade důraz na:
- tvořivost pedagoga, při plánování vzdělávací nabídky a propojování vzdělávacích oblastí
- na schopnost pedagoga hledat nové vzdělávací cesty
- na uplatňování hry jako hlavní vzdělávací metody
- na vlastní aktivitu dítěte při prožitkovém učení
- na provázanost a vyváženost řízených a spontánních aktivit
- na emoční prožitky dětí
- na propojení vzdělávacích témat s životem a praktickým učením nápodobou
- na evaluaci obsahu metod a forem denní nabídky pro děti
- na rozvoj dítěte jako jedinečné osobnosti, diagnostika dětí
- na spoluúčast rodiny, důvěru mezi rodiči, školou a dětmi
Respektuje fyziologické, sociální a emoční potřeby dětí, jejich individualitu a veškeré činnosti jsou organizovány tak, aby děti zaujaly. Je uplatňováno prožitkové , kooperativní, situační a spontánní učení. Na děti působíme metodou vzdělávací nabídky, ve které podporujeme aktivní účast dítěte v činnostech, podporujeme jeho chuť se učit a objevovat.